MÒDUL 2. DE LA GIMNÀSTICA A L'EDUCACIÓ FÍSICA

UNA ÀREA INTEGRAL

L'educació física és una àrea de coneixement que, mitjançant la formació del cos i l'educació del moviment pretén contribuir a l'educació integral de la persona, fent especial incidència en les seves capacitats físiques i habilitats motrius.

L'educació integral, tot i tenir sentits molt variats, inclou el concepte de totalitat; l'educació completa de la persona en totes i cada una de les seves facultats i dimensions.

Nombrosos estudis demostren que l'activitat físicoesportiva implica totes les capacitats de la persona i no únicament les capacitats anomenades físiques. És per això que l'àrea d'educació física resulta de gran importància dins el currículum de l'alumne.

Des de fa anys l'ensenyament de l'educació física s'ha dut a terme a partir d'un model molt proper al paramilitarisme. Les tendències actuals, però, busquen situar aquesta disciplina en la formació integral de les persones, com un coneixement que ajuda a desenvolupar hàbits, actituds i interaccions socials més enllà, fins i tot, de l'àmbit escolar.

Per a això, l'educació física té avui a l'abast noves pràctiques i continguts respecte a l'educació física tradicional que han augmentat les seves possibilitats d'acció educativa enriquint-la enormement.

Tot i això, en algunes ocasions l'educació física ha estat creada a partir d'algun o alguns d'aquests enfocaments (esport, educació psicomotriu, expressió corporal o gimnàstica) de forma unilateral, arribant a identificar-se amb aquests i integrant en el seu currículum determinats models de pràctica que no guarden relació amb els objectius educatius atribuïts a l'àrea.

Centrar avui l'educació física únicament en el desenvolupament de les habilitats esportives o ignorar les destreses corporals resulta sens dubte una visió molt reduïda.

 

dasda
Per saber-ne més... lectures d'interès sobre el tema.