MÒDUL 2. DE LA GIMNÀSTICA A L'EDUCACIÓ FÍSICA
QUÈ FEM A ESO ?
Com ja sabem l'educació física no és una matèria centrada únicament en els aspectes corporals sinó que pretén donar a conèixer el màxim de coneixements i experiències sobre la gran diversitat d'activitats físico-esportives. És important educar l'alumne en els hàbits de salut i activitat física perquè adquireixi una autonomia que li permeti ser capaç d'organitzar-se el seu temps de lleure de manera saludable per gaudir-ne plenament .
Un dels objectius principals d'aquesta àrea, i també de tota la resta, és fomentar aspectes tant importants com el respecte a la vida, la no violència, la defensa de la llibertat d'expressió, la diversitat cultural i el respecte vers els altres.
Això serà possible si els mestres i professors som capaços de treballar de manera adequada tots els continguts que veurem a continuació amb una metodologia que ho fomenti mitjançant l'elecció correcta de les activitats i tasques de classe.
És evident que l'elecció dels continguts a treballar dependrà en gran mesura de múltiples factors com: les característiques del centre, les instal·lacions, els recursos materials i humans, les característiques dels alumnes, els temes d'actualitat, l'habilitat i capacitat del professor, entre altres...
El nou curriculum d'Educació Física marca 4 blocs de continguts per treballar a la secundària:
BLOC 1. CONDICIÓ FÍSICA I SALUT |
BLOC 2.
JOCS I ESPORTS |
BLOC 3.
EXPRESSIÓ CORPORAL |
BLOC 4.
ACTIVITATS AL MEDI NATURAL |
BLOC 1: CONDICIÓ FÍSICA I SALUT |
|||
1r CURS |
2n CURS |
3r CURS |
4t CURS |
Identificació de les parts d'una pràctica física: escalfament, activitat física i exercicis de baixa intensitat. Realització d'exercicis apropiats per l'escalfament general. Caracterització de la condició física i de les qualitats físiques. Realització de jocs per a la millora de la condició física. Atenció a la higiene després de fer activitat física. Pràctica de posicions corporals adequades per a les activitats físiques i la vida quotidiana. Pràctica d'exercicis per a la millora del to muscular i postura corporal. Control de la respiració i consciència del cos en relaxament. |
Realització de jocs d'escalfament, tot reconeixent els objectius que es persegueixen. Reconeixement de les qualitats físiques relacionades amb la salut: resistència aeròbica i flexibilitat. Realització d'activitats i de jocs per a la millora de la condició física, amb especial incidència en la resistència aeròbica i la flexibilitat. Control i valoració de la freqüència cardíaca com a indicador del grau d'esforç. Valoració de la importància d'adoptar una bona postura corporal en la pràctica de les activitats físiques i en la vida quotidiana. Valoració d'hàbits saludables com una bona alimentació, el descans i l'activitat física, i identificació d'hàbits de risc. Coneixement i vivència de diferents tècniques de respiració i relaxació, i aplicació en situacions quotidianes.
|
Reconeixement dels efectes de l'escalfament i pautes per a la seva elaboració. Elaboració i pràctica d'escalfaments, generals i específics, previ anàlisi de l'activitat física a realitzar. Condicionament de les qualitats relacionades amb la salut: resistència aeròbica, flexibilitat i força resistència general, mitjançant la posada en pràctica de sistemes i mètodes d'entrenament. Identificar els efectes del treball de les qualitats físiques sobre la salut i els aparells del cos humà. Coneixement de la freqüència cardíaca màxima, de repòs i càlcul de la zona d'activitat. Identificació i adopció de postures correctes en les activitats físiques i en la vida quotidiana. Reconeixement de la relació entre l'alimentació, la salut i l'activitat física. Equilibri entre ingesta i despesa calòrica. Execució de mètodes de relaxació amb l'objectiu d'alliberar tensions. Valoració de l'efecte positiu que la pràctica d'activitat física produeix en l'organisme.
|
Realització i pràctica d'escalfaments autònomament segons l'activitat a realitzar. Valoració de l'escalfament com a prevenció de lesions. Efectes del treball de resistència aeròbica, de flexibilitat i de força resistència sobre l'estat de salut: efectes beneficiosos, riscos i prevenció. Aplicació dels sistemes d'entrenament de les qualitats físiques. Presa de consciència de la condició física individual i predisposició de millorar-la. Planificació autònoma de l'activitat física a partir de pautes bàsiques. Constància en l'adopció de postures correctes en l'activitat física i consciència de la importància d'evitar postures inadequades. Aplicació de les normes bàsiques de seguretat i prevenció de riscos durant la realització d'activitat física. Reconeixement de les actuacions bàsiques a prendre davant un contratemps o una lesió durant la pràctica d'activitat física. Valoració dels efectes negatius de determinats hàbits sobre la condició física i la salut. Actitud crítica envers aquests hàbits. Valoració i utilització de la respiració i la relaxació de forma autònoma al servei d'una millora en la qualitat de vida. |
BLOC 2: JOCS I ESPORTS |
|||
1r CURS |
2n CURS |
3r CURS |
4t CURS |
Aplicació de les habilitats motrius als esports individuals i col·lectius. Execució de jocs per a la comprensió de les fases del joc col·lectiu: atac i defensa. Realització d'activitats i jocs per a l'aprenentatge dels esports col·lectius. Pràctica d'activitats i jocs per a l'aprenentatge dels esports individuals. Acceptació del nivell individual i disposició de millora. Respecte i acceptació de les normes de joc, les activitats i els esports practicats. Valoració de l'esport individual i col·lectiu com fenomen social i cultural. Valoració de les activitats esportives com una forma de millorar la salut. |
|
|
|
BLOC 3: EXPRESSIÓ CORPORAL |
|||
1r CURS |
2n CURS |
3r CURS |
4t CURS |
Identificació del cos expressiu: postura, gest i moviment. Aplicació de la consciència corporal a les activitats expressives. Experimentació d'activitats expressives orientades a afavorir una dinàmica positiva del grup. Disposició favorable a la desinhibició en les activitats d'expressió corporal.
|
Recerca de diferents maneres de comunicar-se, per mitjà del llenguatge corporal, utilitzant les diferents parts del cos alhora i separadament, amb i sense suport musical. Disposició favorable a la desinhibició en les activitats comunicatives. Acceptació de les diferències individuals i respecte davant l'execució dels altres.
|
Realització d'improvisacions individuals i col·lectives, amb i sense suport musical. Disposició favorable a la pràctica de les activitats d'expressió corporal amb tots els companys i companyes.
|
Creació de composicions coreogràfiques de grup amb el suport d'una estructura musical, incloent els elements: temps, espai i intensitat. Participació i aportació del treball en grup en les activitats rítmiques. Disposició favorable a la desinhibició en la presentació individual o col·lectiva d'exposicions orals i rítmiques en públic. |
BLOC 4: ACTIVITATS AL MEDI NATURAL |
|||
1r CURS |
2n CURS |
3r CURS |
4t CURS |
|
|
|
|
![]() |