MÒDUL 2. DE LA GIMNÀSTICA A L'EDUCACIÓ FÍSICA

QUÈ FEM A ESO ?

Com ja sabem l'educació física no és una matèria centrada únicament en els aspectes corporals sinó que pretén donar a conèixer el màxim de coneixements i experiències sobre la gran diversitat d'activitats físico-esportives. És important educar l'alumne en els hàbits de salut i activitat física perquè adquireixi una autonomia que li permeti ser capaç d'organitzar-se el seu temps de lleure de manera saludable per gaudir-ne plenament .

Un dels objectius principals d'aquesta àrea, i també de tota la resta, és fomentar aspectes tant importants com el respecte a la vida, la no violència, la defensa de la llibertat d'expressió, la diversitat cultural i el respecte vers els altres.

Això serà possible si els mestres i professors som capaços de treballar de manera adequada tots els continguts que veurem a continuació amb una metodologia que ho fomenti mitjançant l'elecció correcta de les activitats i tasques de classe.

És evident que l'elecció dels continguts a treballar dependrà en gran mesura de múltiples factors com: les característiques del centre, les instal·lacions, els recursos materials i humans, les característiques dels alumnes, els temes d'actualitat, l'habilitat i capacitat del professor, entre altres...

El nou curriculum d'Educació Física marca 4 blocs de continguts per treballar a la secundària:

BLOC 1. CONDICIÓ FÍSICA I SALUT

 

 

BLOC 1: CONDICIÓ FÍSICA I SALUT

1r CURS

2n CURS

3r CURS

4t CURS

•  Identificació de les parts d'una pràctica física: escalfament, activitat física i exercicis de baixa intensitat.

•  Realització d'exercicis apropiats per l'escalfament general.

•  Caracterització de la condició física i de les qualitats físiques.

•  Realització de jocs per a la millora de la condició física.

•  Atenció a la higiene després de fer activitat física.

•  Pràctica de posicions corporals adequades per a les activitats físiques i la vida quotidiana.

•  Pràctica d'exercicis per a la millora del to muscular i postura corporal.

•  Control de la respiració i consciència del cos en relaxament.

•  Realització de jocs d'escalfament, tot reconeixent els objectius que es persegueixen.

•  Reconeixement de les qualitats físiques relacionades amb la salut: resistència aeròbica i flexibilitat.

•  Realització d'activitats i de jocs per a la millora de la condició física, amb especial incidència en la resistència aeròbica i la flexibilitat.

•  Control i valoració de la freqüència cardíaca com a indicador del grau d'esforç.

•  Valoració de la importància d'adoptar una bona postura corporal en la pràctica de les activitats físiques i en la vida quotidiana.

•  Valoració d'hàbits saludables com una bona alimentació, el descans i l'activitat física, i identificació d'hàbits de risc.

•  Coneixement i vivència de diferents tècniques de respiració i relaxació, i aplicació en situacions quotidianes.

 

 

 

•  Reconeixement dels efectes de l'escalfament i pautes per a la seva elaboració.

•  Elaboració i pràctica d'escalfaments, generals i específics, previ anàlisi de l'activitat física a realitzar.

•  Condicionament de les qualitats relacionades amb la salut: resistència aeròbica, flexibilitat i força resistència general, mitjançant la posada en pràctica de sistemes i mètodes d'entrenament.

•  Identificar els efectes del treball de les qualitats físiques sobre la salut i els aparells del cos humà.

•  Coneixement de la freqüència cardíaca màxima, de repòs i càlcul de la zona d'activitat.

•  Identificació i adopció de postures correctes en les activitats físiques i en la vida quotidiana.

•  Reconeixement de la relació entre l'alimentació, la salut i l'activitat física. Equilibri entre ingesta i despesa calòrica.

•  Execució de mètodes de relaxació amb l'objectiu d'alliberar tensions.

•  Valoració de l'efecte positiu que la pràctica d'activitat física produeix en l'organisme.

 

•  Realització i pràctica d'escalfaments autònomament segons l'activitat a realitzar.

•  Valoració de l'escalfament com a prevenció de lesions.

•  Efectes del treball de resistència aeròbica, de flexibilitat i de força resistència sobre l'estat de salut: efectes beneficiosos, riscos i prevenció.

•  Aplicació dels sistemes d'entrenament de les qualitats físiques.

•  Presa de consciència de la condició física individual i predisposició de millorar-la.

•  Planificació autònoma de l'activitat física a partir de pautes bàsiques.

•  Constància en l'adopció de postures correctes en l'activitat física i consciència de la importància d'evitar postures inadequades.

•  Aplicació de les normes bàsiques de seguretat i prevenció de riscos durant la realització d'activitat física.

•  Reconeixement de les actuacions bàsiques a prendre davant un contratemps o una lesió durant la pràctica d'activitat física.

•  Valoració dels efectes negatius de determinats hàbits sobre la condició física i la salut. Actitud crítica envers aquests hàbits.

•  Valoració i utilització de la respiració i la relaxació de forma autònoma al servei d'una millora en la qualitat de vida.

 

 

BLOC 2: JOCS I ESPORTS

1r CURS

2n CURS

3r CURS

4t CURS

•  Aplicació de les habilitats motrius als esports individuals i col·lectius.

•  Execució de jocs per a la comprensió de les fases del joc col·lectiu: atac i defensa.

•  Realització d'activitats i jocs per a l'aprenentatge dels esports col·lectius.

•  Pràctica d'activitats i jocs per a l'aprenentatge dels esports individuals.

•  Acceptació del nivell individual i disposició de millora.

•  Respecte i acceptació de les normes de joc, les activitats i els esports practicats.

•  Valoració de l'esport individual i col·lectiu com fenomen social i cultural.

•  Valoració de les activitats esportives com una forma de millorar la salut.

  • Realització d'activitats i jocs per a l'aprenentatge dels fonaments tècnics i reglamentaris d'un esport individual.
  • Pràctica d'activitats i jocs per a l'aprenentatge dels fonaments tècnics, tàctics i reglamentaris d'un esport col·lectiu.
  • Realització d'activitats i jocs per a l'aprenentatge dels fonaments tècnics, tàctics i reglamentaris d'un esport d'adversari.
  • Autocontrol en les situacions de contacte.
  • Cooperació en les funcions atribuïdes en un equip per a la consecució d'objectius comuns.
  • Valoració de l'esportivitat per sobre de la consecució de resultats.
  • Valoració dels esports d'adversari com a fenomen social i cultural.
  • Valoració de les activitats esportives com una forma de millorar la salut.

 

  • Pràctica d'activitats i jocs per a l'aprenentatge dels fonaments tècnics i reglamentaris d'un esport individual.
  • Realització d'activitats i jocs per a l'aprenentatge dels fonaments tècnics, tàctics i reglamentaris d'un esport col·lectiu.
  • Assumpció de responsabilitat individual en una activitat col·lectiva com a condició indispensable per aconseguir un objectiu.
  • Tolerància i esportivitat per sobre de la recerca dels resultats.
  • Demostració d'una actitud crítica davant el tractament del cos i l'activitat física als medis de comunicació i en la societat en general

 

  • Realització de jocs i esports individuals, d'adversari i col·lectius d'oci i recreació.
  • Realització d'activitats i jocs per a l'aprenentatge dels fonaments tècnics i reglamentaris d'un esport individual i d'un esport d'adversari.
  • Pràctica d'activitats i jocs per a l'aprenentatge dels fonaments tècnics, tàctics i reglamentaris d'un esport col·lectiu.
  • Acceptació i cooperació de les funcions atribuïdes dins d'una tasca d'equip.
  • Planificació i organització de campionats en que s'utilitzin sistemes de puntuació que potenciïn les actituds, valors i respecte de les normes.
  • Valoració dels jocs i esports com a activitats d'oci i temps de lleure.
  • Acceptació de les normes socials i democràtiques que regeixen en un treball d'equip.

 

 

 

 

BLOC 3: EXPRESSIÓ CORPORAL

1r CURS

2n CURS

3r CURS

4t CURS

•  Identificació del cos expressiu: postura, gest i moviment. Aplicació de la consciència corporal a les activitats expressives.

•  Experimentació d'activitats expressives orientades a afavorir una dinàmica positiva del grup.

•  Disposició favorable a la desinhibició en les activitats d'expressió corporal.

 

•  Recerca de diferents maneres de comunicar-se, per mitjà del llenguatge corporal, utilitzant les diferents parts del cos alhora i separadament, amb i sense suport musical.

•  Disposició favorable a la desinhibició en les activitats comunicatives.

•  Acceptació de les diferències individuals i respecte davant l'execució dels altres.

 

•  Realització d'improvisacions individuals i col·lectives, amb i sense suport musical.

•  Disposició favorable a la pràctica de les activitats d'expressió corporal amb tots els companys i companyes.

 

•  Creació de composicions coreogràfiques de grup amb el suport d'una estructura musical, incloent els elements: temps, espai i intensitat.

•  Participació i aportació del treball en grup en les activitats rítmiques.

•  Disposició favorable a la desinhibició en la presentació individual o col·lectiva d'exposicions orals i rítmiques en públic.

 

 

 

 

 

 

BLOC 4: ACTIVITATS AL MEDI NATURAL

1r CURS

2n CURS

3r CURS

4t CURS

  • Realització d'activitats fisico-esportives en el medi natural.
  • Acceptació i respecte de les normes de conservació del medi urbà i natural.

 

•  Reconeixement i realització d'activitats en el medi natural com a activitats per a la millora de la condició física i la recreació.

  • Respecte i valoració del medi natural com a espai idoni per a la realització d'activitats físiques.
  • Cerca prèvia d'informació sobre l'indret, natural o urbà, en el que es desenvolupin les activitats.
  • Realització de recorreguts en el medi natural, utilitzant l'equipament, les eines i tècniques d'orientació adients.
  • Coneixement i pràctica de les normes de prevenció i seguretat per a la realització d'activitats al medi natural.
  • Planificació i realització d'activitats en el medi natural per a la millora de la condició física.
  • Presa de consciència de l'impacte que tenen certes activitats físiques sobre l'entorn.
  • Valoració de la relació entre l'activitat física, la salut i el medi natural.
  • Cerca d'informació sobre l'indret on es vol realitzar la sortida i l'itinerari.