MÒDUL 2. DE LA GIMNÀSTICA A L'EDUCACIÓ FÍSICA

QUÈ FEM A PRIMÀRIA?

Quan ens plantegem quines activitats podem fer amb els nens i nenes a la classe d'educació física, hem de recordar els aspectes plantejats en els apartats "Una area Integral" i "Interdisciplinarietat" i tenir-los sempre presents per saber escollir, modificar i crear les propostes més adients.

Les capacitats, el desenvolupament motriu i les característiques dels nens i nenes seran molt diferent si ens trobem a Cicle Inicial, a Cicle Mitjà o a Cicle Superior. Fins i tot en molts aspectes trobem diferències substancials entre 1r i 2n de primària, entre 3r i 4t, i entre 5è i 6è. Per això una bona programació de continguts ha de ser diferenciada per cursos.

Per tal de tenir una primera idea ens basarem en la proposta que es fa des del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, que dóna unes pautes i orientacions per al currículum de l'eduació física a primària. Cal tenir present que aquest és només un punt de partida (flexible, modificable, fins i tot molt criticable i en alguns punts obsolet), evitant entendre'l com una llei que s'ha de seguir sinó com unes orientacions a les quals cadascú hi ha d'aportar el seu toc personal.

Els blocs de continguts que es treballen a Primària són els següents:

BLOC 1. EL COS: IMATGE I PERCEPCIÓ
BLOC 5. EL JOC

 

 

 

BLOC 1: EL COS: IMATGE I PERCEPCIÓ 

PRIMER CICLE: 1r i 2n curs

SEGON CICLE: 3r i 4t curs

TERCER CICLE: 5è i 6è curs

 

· Vivència del propi cos en situacions referents a la tensió, la relaxació i la respiració.

· Experimentació del cos en postures corporals diferents.

· Experimentació, exploració i discriminació de diferents sensacions.

· Afirmació de la lateralitat.

· Experimentació de situacions d'equilibri i desequilibri.

· Execució de diferents situacions que provoquin la coordinació de moviments.

· Participació en situacions que provoquin la interacció entre espai i temps. Percepció espai - temps.

 

· Descobriment dels elements orgànics i funcionals relacionats amb el moviment.

· Adequació de la consciència i control del cos en relació amb la tensió, la relaxació i la respiració.

· Representació del propi cos i el dels altres.

· Adequació de la postura a les diferents necessitats expressives i motrius.

· Realització d'activitats en las que intervingui l'equilibri estàtic i dinàmic.

· Intervenció de l'organització espacio -temporal en el desenvolupament d'activitats físiques.

· Valoració i acceptació de la pròpia realitat corporal i la dels altres.

 

 

· Reconeixement dels elements orgànics i funcionals relacionats amb el moviment.

· Domini de la consciència i control del cos en repòs i en moviment.

· Aplicació del control tònic i de la respiració al control motor.

· Adequació de la postura a les necessitats expressives i motrius de forma econòmica i equilibrada.

· Utilització adequada de la discriminació selectiva dels estímuls i de l'anticipació perceptiva.

· Execució de moviments amb certa dificultat amb els segments corporals no dominants.

· Adquisició del desenvolupament de l'equilibri estàtic i dinàmic en situacions complexes.

· Resolució de l'estructura de l'espai i del temps en accions i situacions motrius complexes.

· Valoració i acceptació de la pròpia realitat corporal i la dels altres.

 

 

 

 

 

BLOC 2: HABILITATS MOTRIUS I QUALITATS FÍSIQUES BÀSIQUES

PRIMER CICLE: 1r i 2n curs

SEGON CICLE: 3r i 4t curs

TERCER CICLE: 5è i 6è curs

 

 


· Experimentació de diferents formes i possibilitats del moviment i d'execució i control d'habilitats motrius bàsiques.

· Participació de forma activa i autònoma en la resolució de problemes motrius senzills.

· Disposició a participar en activitats diverses acceptant l'existència de diferències en el nivell d'habilitat.

 

· Execució de formes i possibilitats de moviment, ajustant i consolidant els elements fonamentals a l'execució de les habilitats motrius bàsiques.

· Utilització eficaç de les habilitats bàsiques i específiques en medis i situacions conegudes i estables.

· Elaboració d'un control motriu i domini corporal.

· Consecució de la millora de les qualitats físiques bàsiques de forma genèrica i orientada a l'execució motriu en múltiples situacions.

· Disposició a participar en activitats diverses, acceptant les diferències individuals en el nivell de l'habilitat.

· Pràctica d'activitats físiques elaborades.

· Apreciació de l'esforç tant individual com col·lectiu en les activitats físiques.

 

 

· Adaptació de l'execució de les habilitats motrius a entorns de pràctica de complexitat creixent, amb eficiència i creativitat.

· Adquisició d'un control motor i corporal previ a l'acció.

· Execució d'activitats de condicionament físic orientades a la millora de les habilitats motrius.

· Valoració individual i col·lectiva del treball des del punt de vista motriu.

· Disposició a participar en activitats diverses, acceptant l'existència de diferències en el nivell de l'habilitat.

 

 

 

 

BLOC 3: ACTIVITAT FÍSICA I SALUT

PRIMER CICLE: 1r i 2n curs

SEGON CICLE: 3r i 4t curs

TERCER CICLE: 5è i 6è curs


· Acceptació crítica de la pròpia realitat corporal i elaboració de l'autoimatge .

· Adquisició d'hàbits bàsics higiènics, alimentaris i posturals relacionats amb l'activitat física.

· Valoració de la relació entre l'activitat física i la salut i benestar.

· Respecte per les normes d'ús de materials i espais en la pràctica d'activitat física.

· Adquisició d'hàbits posturals i alimentaris saludables relacionats amb l'activitat física i la higiene corporal.

· Adopció de mesures bàsiques de seguretat en la pràctica de l'activitat física i utilització dels materials i els espais d'acord amb unes normes.

· Pràctica habitual d'exercicis d'escalfament previs i control de l'esforç durant la realització de l'activitat física.

· Actitud favorable cap a l'activitat física en relació a la salut.


· Adquisició dels hàbits de postura i alimentaris saludables i autonomia en la higiene personal.

· Identificació de les pràctiques poc saludables.

· Prevenció de lesions en l'activitat física tot valorant la importància de l'escalfament, la dosificació de l'esforç i la recuperació.

· Utilització de materials i espais, respectant les normes.

· Valoració de l'activitat física per al manteniment i millora de la salut en el present i el futur.

 

 

 

 

BLOC 4: EXPRESSIÓ CORPORAL

PRIMER CICLE: 1r i 2n curs

SEGON CICLE: 3r i 4t curs

TERCER CICLE: 5è i 6è curs


· Exploració i descobriment de les possibilitats expressives del cos i del moviment.

· Sincronització del moviment amb pulsacions i estructures rítmiques senzilles.

· Desinhibició en l'exteriorització d'emocions i sentiments a través del cos, el gest i el moviment.

· Experimentació del plaer que proporciona el treball d'expressió a través del propi cos.

· Exploració de les possibilitats expressives amb objectes i materials.

· Participació en situacions que suposin comunicació corporal amb valoració i reconeixement de les diferències en la manera d'expressar-se.

 


· Experimentació del cos i el moviment com instruments d'expressió i comunicació.

· Adequació del moviment a estructures espacio-temporals.

· Expressió d'emocions i sentiments a través del cos, el gest i el moviment.

· Utilització d'objectes i materials com a instruments d'expressió i comunicació .

· Participació en la creació i interpretació de situacions que suposin comunicació corporal.

· Participació en la realització de balls, danses i coreografies senzilles.

· Valoració i apreciació de les diferents formes d'expressar-se.

· Elaboració, participació i conscienciació de les possibilitats i recursos que ofereix el llenguatge corporal.

· Composició individual i/o col·lectiva de moviments a partir d'estímuls rítmics i musicals.

· Participació en l'elaboració de balls i coreografies senzilles.

· Expressió i comunicació de sentiments i emocions individuals i compartides a través del cos, el gest i el moviment.

· Utilització d'objectes i materials en la realització de dramatitzacions i en la construcció d'escenaris.

· Valoració crítica dels usos expressius i comunicatius del cos.

· Participació i respecte davant situacions que suposin comunicació corporal.

 

 

 

 

BLOC 5: EL JOC

PRIMER CICLE: 1r i 2n curs

SEGON CICLE: 3r i 4t curs

TERCER CICLE: 5è i 6è curs


· Apreciació del joc com activitat comú a totes les cultures.

· Experimentació dels diferents rols en el joc actuant amb comprensió i compliment de les normes del joc.

· Valoració, reconeixement i respecte cap a les persones que participen en el joc.

· Confiança en les pròpies possibilitats i esforç personal en els jocs.

· Valoració del joc com a mitjà de relació amb els altres i de divertiment.

 

 


· Apreciació del joc com a element de la realitat social i cultural.

· Participació en diferents tipus de joc.

· Execució i descobriment de les estratègies bàsiques del joc relacionades amb la cooperació, l'oposició i la cooperació/oposició amb relació a les regles del joc.

· Actitud responsable en relació amb l'estratègia del joc.

· Reconeixement i valoració de les persones que participen en el joc.

· Comprensió, acceptació i compliment de les normes del joc.

· Valoració de l'esforç en els jocs.

· Valoració del joc com a mitjà de relació, de divertiment i d'ús del temps de lleure.

 


· Consolidació del joc com a fenomen social i cultural.

· Realització de jocs de diferents modalitats i de dificultat creixent.

· Pràctica d'habilitats bàsiques d'iniciació esportiva en situacions de joc.

· Promoció de l'ús adequat de les estratègies bàsiques del joc relacionades amb la cooperació, l'oposició i la cooperació/oposició.

· Acceptació i respecte vers les normes, regles i persones que participen en el joc.

· Elaboració i compliment d'un codi de joc net.

· Estimació de l'esforç personal i col·lectiu en els diferents tipus de joc al marge de les preferències i prejudicis.

· Valoració del joc com a mitjà de relació, de divertiment i d'utilització satisfactori del temps de lleure.

· Participació en la pràctica de jocs d'arreu del món.

· Incorporació d'elements creatius en els jocs.

· Participació en jocs cooperatius i per a la pau.